Ingen lagändring i år heller

06Apr11

Som bekant är det inte tillåtet med insemination eller IVF av ensamstående i Sverige. Istället hänvisas vi till kliniker utomlands och får leta med ljus och lykta efter godhjärtade svenska gynekologer som kan hjälpa till med ultraljud och recept på mediciner. Tänk om man kunde pipa ner till Sophiahemmet på en kvartsrast vid ÄL – det vore nåt det.

KD är numer det enda parti som är emot lagändringsförslaget som tas upp i riksdagen idag. Men inte vågar resten av alliansen köra över dem utan de blir minoriteten som får bestämma – igen!

Folkpartisterna Birgitta Ohlsson och Barbro Westerholm talade på Femmis årsmöte för två år sen och lovade då att de hade vikt sig för KD för sista gången.

Sista gången?!

I höstas mailade jag Barbro Westerholm och Birgitta Ohlsson för att fråga när de skulle infria sitt löfte.

Svar från Barbro:

"Hej
nu går vi vidare och gör som med könsneutrala äktenskaps-
lagstiftningen.nu när birgitta blivit minister är förutsättningarna
helt andra än förut. Detta måste ordnas. Alla fkta finns nu.
Mvh barbro w"

Från Birgitta fick jag inget svar men en annan medlem fick svaret att det skulle ske inom det närmsta året.

Flera Femmisar har uttalat sig i media de senaste dagarna. Heja dem säger jag! (själv är jag uppenbarligen för feg, en anonym blogg får bli min skådeplats).

Gunilla Gerland i Gomorron Sverige idag. Matti i TV4 Nyheterna. Dessutom kör SvD en artikelserie i veckan. Första delen hittar du här.



3 Responses to “Ingen lagändring i år heller”

  1. Jag länkade hit från ett inlägg i min blogg. Hoppas att det är okej!


  1. 1 Jag säger som Fylking och Pippigullmamman – Äntligen! « knas och kalas

Lämna en kommentar