Jag biter ihop käkarna

06Feb14

– och sväljer frustrationstårarna.

Jag vet fortfarande inte om jag får en plats i Göteborg och det håller på att göra mig galen. Och det allra värsta är den ansvarigas nonchalans! Skulle få besked i mitten av december och då hade jag reda väntat två månader sen jag skickade in ansökan. Skickade ett mail vid den tidpunkten för att höra om besked var på väg. Inget svar. Tänkte att det tar kanske lite tid, med eftersändning från Stockholm och så. Fortfarande inget svar. Dagen innan nyårsafton skickade jag i desperation ett nytt mail till två olika adresser. Autosvar: jag läser och svarar på mail den 3:e, studievägledningen öppnar igen den 7:e. Väntar hoppfullt den 3:e… inget svar. Ringer den 7:e och får tag på ansvarig studievägledare. Lika sympatisk som tidigare är hon (typiskt), och förklarar att det blivit sena studieupphåll och att hon inte hunnit sammanställa. Men jag skall ta tag i det nu så jag kan låmna besked i slutet av veckan menar hon. Okej säger jag lättad, och ber henne återkomma oavsett. Javisst! NEJVISST!! En vecka in på Thailandssemestern, ingen post, inget besked. Jag mailar. Inget svar. Jag mailar igen två dagar senare att jag åtminstone skulle vilja ha lite feedback även om de fortfarande inte kan ge något definitivt besked. Inget svar. Ringer idag igen och får tag på en annan studievägledare. Hon vet inget om ärendet men går över och frågar den andra som ber att få ringa upp mig. Ja ni kan ju gissa – INGET SAMTAL!!!

Alltså skulle de återkomma till mig nu, efter nästan två månader, och säga att jag inte får någon plats, jag vågar inte ens tänka på hur arg jag skulle bli… Jag har ju faktiskt inte bara mig själv att tänka på och det vet de. Om jag inte får en plats så måste jag ju jobba, men jag kan ju inte söka ett jobb nu.

Jag är väldigt arg.



10 Responses to “Jag biter ihop käkarna”

  1. Gå dit och prata med dem! Kräv att prata med chefen!

  2. 2 Tudorienne

    Förstår jag verkligen.. Sympati.

  3. 3 Singelmamma

    Skicka ett mail med kopia till någon med högre position brukar fungera. Om man är feg (som jag) kan man inleda med ”Jag har inte fått ditt svar men jag kanske har fått fel mailadress så jag skickar det till XX också”

  4. Men åh, jag blir också arg!!

  5. 5 Pippigull

    Nääää det är olidligt! Och oproffsigt!

    Jag håller med ovan – maila med kopia till chefen eller gå dit.

    Att du inte helt gått upp i limningen fattar jag inte! Kram!

  6. 6 Katarina

    Studievägledare har ett vidrigt mellanläge. Jag anar lat studierektor eller oklar beslutsgång. Ring studierektor eller utbildningsansvarig (mail är offentliga) och förklara läget. De
    kan göra undantag, men sånt är lättare muntligt. Lycka till från en bakom kulisserna.

    • Tack Katarina, bra förslag. Väldigt svårt att identifiera studierektor men programansvarig hittar jag – tycker du att jag kan kontakta henne alltså? Jag har ju alltså inte fått ett nej, bara inget besked. Med mellanläge, menar du att studievägledarna sitter klämda mellan beslutsfattare och studenter?

      • 8 Katarina

        Ja precis, de har sällan mandat. Ring du utb-ansvarig och förklara din sits och fråga om det finns något du kan göra. Och visa förståelse för att de säkert har det rörigt – om inte annat så för syns skull (jag fattar att du är arg, men att visa det är ju sällan strategiskt smart och felet kan finnas på många olika ställen). Nu sitter jag på ett annat ämne och universitet, men så hade jag gjort här.

        • 9 Katarina

          Oj det där sista lät rätt förnumnstigt, klart att du inte visar din frustration! Det var baserat på erfarenhet av medelstudenten!


  1. 1 JAAAAAAAAAA!! | knas och kalas

Kommentera

