Varför frågade jag…

30Sep13

Det var det här mailet idag som väckte mitt missmod inför framtiden. Svar på frågan hur chanserna till en plats till våren ser ut.

”Svårt att bedöma i nuläget. Det är först efter den 15 oktober som vi vet hur många som önskar återuppta studier efter studieuppehåll.

Men den kull som ht 13 läser termin 6 är stor, så som det ser ut nu kommer vi inte att kunna erbjuda många studenter plats. Beror på hur många som gör studieuppehåll till våren.”

Tänk om jag inte kommer in! Att gå en termin till här funkar inte, då blir det helt osynk. Återstående alternativ:

  • Jobba en termin på mitt gamla jobb. PLUS: extra påfyllning i studiekassan. MINUS: bostadslösa, fördröjd examen med ett halvår, risk för död i uttråkningsdöden.
  • Jobba en termin med forskning. PLUS: bra merit. MINUS: bostadslösa, fördröjd examen, begränsat tillskott till studiekassan, risk för uttråkningsdöden.
  • Jobba en termin i Götet. PLUS: se punkt 1. MINUS: se punkt 1 minus bostadslösheten (i.e. minus minus, förutsatt att vi köper något där)
  • Fortsätta i Stockholm och låtsas som ingenting, köpa nytt här igen. PLUS: inget strul med skolbyte (för mig), inga förseningar, Knasluvan slipper miljöbyte. MINUS: lägenhetsförsäljningstrauma helt i onödan, Knasluvan får byta skola om vi flyttar när jag är klar.
  • Eller hur är det lite onödigt mycket strul! Nu gäller det att jag kan hålla ihop ett par veckor till efter 15:e oktober och hoppas att jag kan få en lite mer precis gissning om chanserna då.

    Over and out

    PS känner mig trots allt privilegierad som har möjlighet att lösa bostadssituationen på ena eller andra viset DS

    2 Responses to “Varför frågade jag…”

    1. Det kommer att ordna sig! Ha is i magen!


    Kommentera

