Världens mest ångestframkallande

06Mar13

Pension alltså, finns det något mer ångestframkallande? Ja alltså inte själva pensionsgåendet i sig. Men sparandet! Sparandet och alla djävulspåfunna val. Jaså – du får skitlite i pension, jamen skyll dig själv, du valde ju som en idiot, eller ännu värre – du valde inte alls (idiot). (Och nää 5,5 års pensionsintjänandepaus väljer jag att inte ens tänka på). Kors i taket så har jag i alla fall fått ett årsbesked nu där pensionspengarna faktiskt har vuxit för första gången på evigheter eller rentav forever.

Inspirerad av detta var det dags att ta tag i nästa puck – efterlevandeskydd. Jag minns att jag gjorde ett tappert försök att få till detta när Knasluvan var bebis, men pga någon slags byråkratisk sörja mellan SEB och Max Mathisen hände det helt enkelt inget. Om man ser till min frekvens att ta tag i saker (jfr kyrkoutträdet) känns det väl helt rimligt att det tagit 4 år innan jag tar ett nytt tag. Orimligt känns det däremot att inte efterlevandeskydd är default liksom. Det är ju mina surt förvärvade tjänstepensionpengar men om det skulle hända mig något går hela rasket till banken (eller inbetalande företag???) Skumt.

Nu MÅSTE jag faktisk skriva på de där papperna när de kommer.

One Response to “Världens mest ångestframkallande”

  1. 1 Ullah

    Har faktiskt ingen aning om jag har efterlevandeskydd. Det kanske man borde kolla…


Kommentera

