I följetongen matt

18Feb13

Fick mail ang förskolefrågan idag:

1.       Du kan inte uppehålla  två förskoleplatser, utan måste i så fall säga upp Knasluvans placering på  XX-förskolan.

2.       Du har rätt att ha uppehåll på förskolan under en tvåmånaders period (inte längre!). Under den tiden får du om du befinner dig på annan ort och behöver barnomsorg ombesörja detta själv.

Jaha, som grädde på moset så kan vi tydligen inte heller vara lediga mina 12 sommarlovsveckor oavsett. Jag har föräldradagar till högsta nivå som jag måste ta ut i sommar innan jag förlorar min SGI. Jag har dessutom idag fått besked om att jag kan få ett flexibelt och bra jobb på VC på hemma-hemorten, som skulle gå fint att kombinera med lite föräldraledighet. Åhh, skall det vara så svårt?

Dessutom har jag lagt 59+1700 kr på ett väldigt dyrt hårexperiment. Och ändå är jag inte nöjd. Idag blev det sjalett!



9 Responses to “I följetongen matt”

  1. Men kan du inte betala hemma för de dagar som kommer jobba hem-hemma? Sen är det väl inte närvaroplikt på fsk? Alltså ha en deltidsplats unde några av de tolv veckorna men inte vara där? (skriver jag samma sak flera gånger? Du fattar vad jag menar) tex de två första och två sista veckorna kan han uppta en plats 2-3 dagar i veckan fast opus mormor och morfar kom visst på att de ville ta hand om honom….

    Åååå vad de är röriga!

    • Tror inte man kan betala för en plats, det lår ju kosta betydligt mer än det man betalar för platsen. Men någon lösning blir det säkert. Det mesta brukar ju ordna sig tillsist

  2. Eh jag tänkte att du skulle jobba flexibelt (nån dag i veckan eller så) och mormor och morfar skulle ha hand om knasluvan de dagarna och alla andra dagar i veckan skulle du vara FL. Men du hade tänkt ha en fsk-plats hemma-hemma? Ja då funkar det väl inte,,,,

    Jag trodde problemet var att du inte kunde vara ledig i 12 v från vanliga fsk – och det var då jag menade att ni kunde vara lediga i 8 v och fake-lediga i 4 v…

    Äh skit!

    • Ah, nu förstår jag, blev förvirrad av hemma och hemma-hemma. Tänkte du menade hemma (som i hemma-hemma… :-D) Jovisst, vi kan nog lösa något med M&P. Men ytterligare komplikation är att jag måste ta ut minst 5 föräldradagar per vecka från sommarlovets början för att min SGI skall vara skyddad. Men nu fick jag faktiskt en idé. Jag kan ju jobba 2 och ta 5 föräldradagar tills de är slut och sen jobba mer.

      • Fattade inte uträkningen men det löser sig nog! Ring om du behöver bolla (ja inte nu kl 22.41 men imorgon dårå)

  3. 6 Susanna

    Men alltså, är det verkligen inte möjligt att vara ledig 12 veckor från förskolan och ändå behålla sin plats?! Det låter helt galet! Om man helt struntar i jobba-på-annan-ort-och-ordna-dagis-där-planen så måste det ju vara tillåtet för en studerande mamma att ha sin unge hemma hela sommaren utan att mista platsen? Det borde ju rimligtvis göra det bara enklare med semesterplaneringen för förskolepersonalen!

  4. Man blir ju matt bara av att läsa det. Byråkrati!

  5. Finns det ingen fysisk person du kan gå och sätta dig i besöksstolen hos och diskutera din situation med? Det brukar gå enklare att lösa problem om man sitter mitt emot personen man ska hjälpa har jag märkt.


Kommentera

