Lägg ner stressen

22Jan13

Knasluvans förskoleavdelning stänger vid 16:15 och efter det lämnar de barnen på ett annat hus där de har stängningsavdelning. Jag vill alltid helst hämta innan de går till stängningsavdelningen, det känns liksom så tydligt att det blir sen hämtning om de förflyttas. Känns som jag är den som lämnar först och hämtar sist. När vi har våra praktikveckor (som nu) så har vi egentligen arbetstider mellan 8:00 (ombytt) -16:30. Jag brukar försöka smita så att jag hinner hämta till 16:15 men det är lite jobbigt, väldigt olika hur handledarna reagerar. Egentligen vet jag inte om det gör Knasluvan så mycket om han blir hämtad 16:15 eller 16:45, men jag har ständigt dåligt samvete över sena hämtningar och känner mig rastlös och vill smita från ”jobbet”.

Men nu har jag i alla fall bestämt att de här tre veckorna så skall jag inte stressa. Har meddelat förskolan att jag kommer hämta sent varje dag, och om jag skulle kunna gå tidigare någon dag så är det bara en bonus. Känns väldigt skönt. Hoppas det är okej för Knasluvan också.

3 Responses to “Lägg ner stressen”

  1. Tycker att du gör rätt. Sonen känner också om du är stressad. Han kanske tycker att det är lite spännande! Kram å go kväll till er båda.

  2. 2 Ullah

    Bra!!! Det kan vara ganska mysigt när det är få barn kvar, och bara Knasis är välinformerad om läget så går det säkert hur bra som helst. Han är ju en smart kille!

  3. 3 Anna Lu

    Hej!
    Alltid kul att läsa din toppenroliga och kloka blogg!
    Tror inte Knasluvan lider av en halvtimme extra. Som förälder har man ju ofta dåligt samvete, känner verkligen igen mig i detta att tycka att jag lämnar först och hämtar sist. Vet du vad Agnes sa en gång när jag sa ”idag måste du tyvärr vara kvar ända tills dagis stänger för pappa är jour och jag kan inte gå tidigare”? Jo, hon sa ”vad bra, den som är kvar sist får välja egen saga och sen får man knyta ihop soppåsen!!!” Det lite jobbiga med att komma hem sent är att alla är trötta och hungriga, det finns ju inte tid för några långkok direkt.
    Kram och fortsatt lycka till, vilket toppenjobb du gör!


Kommentera

