Patentare de luxe

12Jan13

När jag var liten jobbade mamma ofta på lördagarna. De var speciella de där lördagsmorgnarna. Man vaknade till hög och glad musik från gillestugan och från köket där pappa fixade frukost doftade det ljuvligt. Det var lördag, man hade sovmorgon och var ledig! Och så frukosten då, pappas special – patentsmörgåsen. Stekt vitt bröd, stekt ägg och stekt bacon eller rökt korv. Lika gott som onyttigt.

Idag har vi ätit patentsmörgås här hos Knasluvans. De luxe. Med hamburgerbröd och små söta tomater. Och jag klämde till med lite majonnäs också. Varför inte gå all in tänker jag. Men musikmorgonen, den får vi vänta på till den osannolika dag då Knasluvan behöver bli väckt på en helgmorgon.

20130112-103851.jpg

3 Responses to “Patentare de luxe”

  1. 1 Ullah

    Patentare, det var min pappas specialrätt när jag var liten också… fast med stekt skinka.

    • Haha, det kanske är något väskustskt det där med patentare. Tror skinka är orginalvarianten.

      • 3 Ullah

        Inte omöjligt, fast min pappa är närking… men han kanske lärde sig att göra dem när han flyttade till Göteborg. Har faktiskt aldrig frågat honom.


Kommentera

