Regler som förenklar

14Mar12

Det finns två regler som vi har här hos oss som jag är riktigt nöjd med. Den ena är två-boks-regeln. Knasluvan får välja två böcker till läggningen, ibland blir det lite längre och ibland blir det kortisar beroende på vad han väljer. Om Knasluvan vill läsa fler så är det bara att säga att det är två böcker som gäller och det blir aldrig några problem. Knasluvan accepterar och jag tycker det är lagom. (Regeln har modifierats lite när vi har börjat med ”kapitelböcker”, då är det ett kapitel som gäller).

Den andra är ingen TV förrän efter middagen. Just nu omvandlad till ”inget-fem-myror-datorspel” förrän efter middagen. När vi kommit hem efter skola och dagis är det matlagning och då är Knasluvan ofta med i köket, eller sysselsätter han sig själv vilken han är jättebra på när jag håller på att pyssla med något som han tycker är relevant (och jättedålig på när jag gör något icke-relevant…). Den där stunden sen efter middagen blir som en liten helig stund på dagen. Dagens stök är klart och jag kan sätta mig i soffan och bara koppla av. Och har jag mycket i skolan kan jag plugga en liten stund innan det är läggdags för Knasen. Om han hade fått se på TV redan innan middag så hade det blivit TV hela kvällen, för efter middagen skulle jag inte kunna stå emot TV-önskningar.

Bra och praktiska småregler som förenklar vardagen.

One Response to “Regler som förenklar”

  1. Åh, de ska jag härma!


Kommentera

