Om debatten

02Mar12

Ja, vad skall man säga. Elida gjorde en stor insats i att få fram våra argument men det fanns ju andra som tog väldigt mycket plats, om man säger så. Det här är mitt inlägg i debatten om att tillåta assisterad befruktning för ensamstående i Sverige.

Att det går tvärt emot tanken att pappor måste bli mer delaktiga i sina barns liv, att pappor är viktiga. Ja, pappor ÄR viktiga. Mammor är också viktiga. Och har man tre föräldrar så är de viktiga – alla tre. Handlar det inte om att de föräldrar du har skall vara lika engagerade och delaktiga båda två? Att du inte skall bli bortvald eller bortprioriterad av någon förälder. Tyvärr är det ju ofta pappan som försvinner/stängs ute när en relation inte håller, och pappan som traditionellt sett satsat mer på karriären än på barnen. Det är väl det här som frågan bottnar i? Men våra barn är ju inte bortvalda eller bortprioriterade. De är tillvalda. De lever i en familj som är komplett precis som den är (tack för formuleringen K).

Att det finns massor av barn i världen som behöver en förälder. Det här argumentet tror jag även par med fertilitetsproblem kräks över. Det är faktiskt inte så längre att det finns hur många barn som helst att adoptera. Det är jättelånga väntetider för par och för ensamstående är det nästan oöverstigligt, även om det är tillåtet. Och vad är det som gör ensamstående mer lämpade att ta hand om dessa barn. Varför ifrågasätter man inte ALLA människor som skaffar biologiska barn? Det finns ju redan så många att ta hand om… eller?

Det ÄR bättre för ett barn med en mamma och en pappa. Säger KD-människan som det vore ett faktum. Som att det inte finns några andra faktorer som kan spela in. Att det som är anledningen att det ser ut som barn till ensamstående får det svårare kanske handlar om helt andra sociala faktorer som tex att ha blivit övergiven av den ena föräldern, ekonomiska faktorer, uppväxtmiljö, brist på stabilitet och trygghet. Det är som att säga att tändare orsakar lungcancer, för att de flesta med lungcancer har en tändare. De kvinnor som skaffar barn på egen hand gör ett noga övervägt val, där vi sett till att vi kan ge barnet den stabilitet och trygghet det behöver. Det här är inte en kompromiss.

Vad skall hända med alla män som kommer bli över? Jag tror aldrig att det kommer blir frågan om en stor andel kvinnor som väljer att skaffa barn ensamma. Enligt min erfarenhet så har nästan alla av oss sett ett kärnfamiljsliv framför oss men av den ena eller andra anledningen har det inte blivit så. Och då är det här ett fantastiskt alternativ.

Det är egoistiskt att skaffa barn på egen hand. Ja, jag har skrivit det förut – det är egoistiskt att skaffa barn. Punkt. Jag kan inte se att detta faktum förändras av att man är två. Herr och Fru tittar på varandra och säger åh, nu slår vi ihop våra fantastiska gener till ett barn, inte för att vi själva vill, utan för att detta barn kommer bli så tacksamt för att få oss TVÅ som föräldrar. Och aldrig kommer vi göra något som på något sätt påverkar vårat barn negativt för vi kommer ju bli så utomordentligt bra föräldrar! Och det blir de säkert. På samma sätt som jag är en fantastisk förälder till mitt barn.

Om att inte ha någon pappa. Ja, det här blir ju en existentiell fråga. Kanske blir det en stor fråga för Knasluvan, kanske inte. Det vet jag inte. Jag hoppas i alla fall att jag lyckas ge honom en sådan stark grundtrygghet och självkänsla att han har verktyg att hantera det. Den andra delen av denna fråga handlar om samhällets attityder. Det är därför jag är EXTRA GLAD över det här förslaget. För här kommer det göra verklig skillnad för Knasluvan och hans liv. Om det blir tillåtet kommer det inte längre vara något ”konstigt” att inte ha någon pappa. Det kommer bara vara ett annat sätt som en familj kan se ut på.

Hmm var det något mer – det kommer säkert någon uppdatering.

Nu skall jag skicka mail till Kenneth Johansson (C), jag tycker han har varit fantastisk klok i de debatter han deltagit i.

5 Responses to “Om debatten”

  1. 1 Ullah

    Jättebra skrivet. Den enda punkten som jag tycker är värd att fundera och kanske oroa sig över är den sista. Jag tänker på hur många som vill kunna söka sina rötter bakåt. Jag är också jätteintresserad av släktforskning. Men som jag ser det, är ju den punkten ett argument som talar för att det skall vara tillåtet för ensamstående med ass befr i Sverige, för genom det säkerställs i alla fall rätten för barnen att få ta del av sitt genetiska ursprung, om de tycker att det är viktigt.

    • Tack Ullah! Jag håller med om att den sista punkten är viktigast, och det är såklart den jag funderar och funderade över mest. Det skall bli väldigt spännande att se hur det kommer bli generellt för barnen, om det blir en ”issue” eller inte. Säkert individuellt såklart, som det mesta. Jag hoppas Knasluvan kommer tycka att det är okej ändå. Och bättre än alternativet – ingen Knasluva.

      • 3 Ullah

        Du ger honom alla förutsättningar att klara det bra.

  2. 4 Malena

    Väldigt bra skrivet!!

  3. 5 Susanna

    Verkligen bra skrivet! Och tack för TV-tipset! Nu ska jag se debatten i efterhand. Tänk att den gick precis på min fina lillas 1-årsdag! Själv fick jag vara med i lokalradio och bidra till debatten dagen innan 🙂


Kommentera

