Salmonella!

23Feb12

Det visade sig att min rumpa är så ren och fin att jag inte kunde hitta några E. coli-bakterier som man borde varit befolkad av. Alternativt kan det bero på den häftiga sköljning av objektglaset som jag råkade göra innan det skulle undersökas i mikroskop. Hur som helst fick jag tipset att fortsätta min labbvecka med en koloni från det referensprov som fanns i labbet och som alltså skulle bestå av just harmlösa E. coli-bakterier och enbart det.

Idag skulle experimenten avslutas med ett så kallar API-test, där en mer detaljerad analys av provet görs. Efter att ha matat in siffrorna i dataprogrammet skramlade maskinen fram… Salmonella!

Eh? Nja testa att ändra det här värdet och se vad du får, sa lärarna. Skramla skramla… Salmonella!

Efter många olika runtskramlingar gick det att få fram att det möjligen kunde vara E. coli men det var fortfarande lika hög sannolikhet för salmonella.

Idag tvättar jag händerna noga och önskar jag hade fortsatt med mitt egna rena och fina bajs…

One Response to “Salmonella!”

  1. Usch och fy, salmonella har jag sett andra ha och kampylobakter skickade mig till infektionsavdelning någon vecka vid tillfälle.

    Handsprit handsprit!


Kommentera

