A first

08Dec11

Det finns lite milstolpar man skall gå igenom på läkarutbildningen. Första stora skitjobbiga tentan, första gången i dissektions- /anatomisalen, första venprovet.

Och så då –  första ”per rectum”… 11-12-08 blev mitt datum för denna minnesvärda tilldragelse.

Det finns bara två anledningar att inte utföra en per rectum vid bukstatus har vi fått lära oss; doktorn saknar pekfinger eller patienten saknar anus.

Tänk på det nästa gång du går till doktorn för ont i magen 😉

3 Responses to “A first”

  1. 1 Malena

    Satsa på att bli medicinare och inte kirurg är mitt lilla tips.
    Fast måste ändå säga att det är förvånansvärt många kirurger på Plåsterkåken på Kungsholmen som saknar pekfinger ;- )

    /Malena

  2. 2 Susanna

    Tror inte man slipper pr i nån specialitet 🙂 Ögon kanske?

  3. 3 Ullah

    Öh, jag minns när jag som patient blev utsatt för denna kontroll en gång i min gröna ungdom… det var inte så kul heller.


Kommentera

