Stora tankar

10Nov11

Det finns stora frågor som snurrar i Knasluvehuvet. Till exempel funderar han mycket på det här med gamlemormor, som dog innan Knasluvan vad född. Han har undrat om hon klättrade på vår balkong, och ramlade ner (eftersom det är jättefarligt att klättra på balkongen och om man ramlar ner så DÖÖÖR man). Är det därför hon är död? Eller kanske slutade hon att äta (man måste ju äta, annars dör man också)?

Knepigt blev det också när vi var på kyrkogården vid gamlemormor och gamlemorfarns grav. Hur kunde de vara i himlen (som jag har sagt att de är, av helt oreligösa skäl, bara för att ha något att säga) när de var nedgrävda i marken. De klättrade nog på en stege kom han i varje fall fram till Knasen.

Helt obegripligt är det att det har funnits en tid innan Knasluvan. (Ja så känns det ju faktiskt för mig också.) ”Men var var jag då?” frågar Knasluvan med en dåres envishet. Du fanns inte då. svarar jag. ”Men var var jag då!?”. Och så vidare. Det brukar sluta med att han var ett ägg i min mage. Så bryr vi oss inte om att fundera på hur det var innan jag också fanns.

Men det allra konstigaste i hela världen är brunt och svart kaffe. Jag gillar brunt kaffe (= rätt enligt Knasluvan). Mormor gillar svart kaffe (= fel). ”Gillar du brunt kaffe mormor?” frågar Knasluvan mormor återkommande sen en lång tid tillbaka. Nej jag gillar ju svart kaffe förklarar mormor. ”Gillar du inte brunt kaffe?”. Nej. ”Nähä, gillar du svart kaffe!”.

One Response to “Stora tankar”

  1. Min mamma brukade alltid säga att man liksom hoppade ut ur sin kropp när man dog, och att kroppen bara var ett slags skal. Det nöjde jag och min bror oss med.


Kommentera

