Jag sitter bänkad

12Okt11

varje måndag kl 20:00 för att se ”Barn till varje pris” (och varje måndag känner jag att kanske skulle jag göra något litet försök till själv…  men sen dalar det under veckan). Tycker programmet har varit jättebra hittills. Det belyser verkligen hur stark längtan efter barn kan vara.

Men en sak blev jag lite irriterad på, och det var liknande i TV3:s ”Drömmen om ett barn” (som också just börjat och som också är bra, fast på ett annat, mer tårdrypande sätt), och det är hur valet av donator framställs. Man väljer att vinkla det åt ”designade barn-hållet”, kvällstidningsvarianten liksom. Att det är så viktigt att välja rätt donator åt just mig och mitt blivande barn. Som om det vore en partner man valde. Eller en supermensch för att producera ett underbarn?

Ja, jag vet inte jag, men det flesta jag känner till, och jag inte minst, angav ett önskemål på ungefärlig längd och vikt, hårfärg och ögonfärg, och sen var det kliniken som valde donator. För mig känns det som att väljer man tombolavarianten för att skaffa barn så kan man lika gärna gå all in. Och underbart underbarn – det blev det ju i alla fall.

6 Responses to “Jag sitter bänkad”

  1. Jag håller med!

    När vi båda höll på med våra UNDERVERK så fanns ju på nåt plan möjligheten att välja ner på detaljnivå. Men jag känner VERKLIGEN att det är att lura sig själv och barnet – att det aktiva valet ”jag gillade hans röst” osv. Jag tror att man (aktivt?) skapar en saknad av den biologiska fadern och förväxlar donator med nåt annat.

    Och ALLA har ju kompisar, ex, släktingar där man helt klart kan säga att mamman är knäpp men ens kompis urtrevlig. Eller att brorsan till en ex är en skithög – trots det gemensamma genetiska arvet. För bara för att man väljer efter en massa kriteria så är det SLUMPEN och MILJÖN som avgör vilket barn det blir och vilken personlighet barnet får. Kolla Pippilotta och Gullgossen – helt olika personligheter trots gemensamt bioligiskt ursprung.

  2. Ja, det har retat mig också. Jag valde tombolavarianten på riktigt. Anonym donator vald av kliniken. Enda önskemålet var att han skulle likna mig någorlunda i färger och längd. Personligen känner jag inte alls igen mig i den där framställningen och när Cryos grundare pratade om att gå på någon form av låtsasdejt med donatorn kröp det i mig. Aldrig i livet säger jag!

    Men det kanske är vanligare att folk har såna önskemål än jag hoppas?

    • JA! Jag med, aldrig i livet! Tycker överhuvudtaget han ger lite halvobehagligt intryck den där Ole. Och att dra slutsatser om att man väljer donatorer som liknar en själv för att det är så man väljer partner? Man väljer donator som liknar en själv för att barnet skall likna en själv och åtminstone ha chansen att identifiera sig med den eller de föräldrar den har.

  3. 4 Sockerärtans mamma

    Håller med dig, såklart. Kommer ihåg när frågan om donator kom upp och jag fick liksom inflika att jo, det skulle ju vara bra om han hade bruna ögon som jag och kanske inte föööör lång, eftersom jag är lång och blir det en tjej så är det inte sååå kul om hon blir över 2 meter. Doktor Christina försvann ut i kylrummet en stund och kommer tillbaka och entusiastiskt utbrister ” jag har en perfekt för dig i kylrummet, en av mina favoriter faktiskt”. Och tänk det är min absoluta favoritdonator också! Sockerärtan är såklart perfekt, men så genomtänkt, eftertänkt och kontrollerat var mitt ”val”…not. Slumpen var perfekt!

  4. 5 FC

    Jag valde noga i början. Fast jag ville inte hålla på med de långa profilerna (och det gör ju varken Matilda eller Linda – de har den kortfattade listan framför sig i det jag sett). Jag ladda ned dem för att spara åt barnet om det ville ha den sedan.

    Numera väljer jag ingenting. Kan inte ens matcha färger på ett basalt sätt. Och min ”designade” unge hade kromosomfel… För det måste ju varit precis så jag planerade, eller hur 😉

    • Nej jag vet det är den kortfattade listan, och jag tycker inte alls det är konstigt att välja från den listan (och jag tycker inte det är konstigt att välja från de långa profilerna heller, det vara bara att för mig kändes det fel). Men jag tror inte att de som ser programmet och inte är ”i svängen” fattar skillnaden mellan kortfattade listan och extended profiles, och det är då det blir den här designade-barn-känslan.


Kommentera

