Outhärdligt

11Sep11

Har just sett en dokumentär på SVT, ”Ett oäkta barn”. En pojke född av en ogift mor lämnas bort och klassas som mentalt handikappad vid 6 månaders ålder – helt grundlöst. Sina 7 första år tillbringar han på institution tillsammans med vuxna gravt utvecklingsstörda, och med en närmast sadistisk personal som helt saknar empati och förmåga att se att det här är en helt vanlig liten pojke.

Visst blev jag berörd av historier som denna innan jag hade Knasluvan, men nu när jag har honom att relatera till är det näst intill outhärdligt att en titta på. Det blir fysiskt svårt att andas. Att ett barn, som har ett så outtömligt behov av kärlek och stimulans och dialog, bara ignoreras, är ofattbart.

Det är fasansfullt att det har hänt. Och det är fasansfullt att det händer.

3 Responses to “Outhärdligt”

  1. Hej!
    Låter helt sjukt. Och jag förstår inte var människans männsklighet tar vägen i sådana fall:(
    Förresten jag har också ett donatorbarn från Danmark, han är snart 4 mån:)

  2. Välkommen hit Stephi! Och grattis till 4-månadersklimpen.

  3. 3 ettbarnblirtill

    Jag såg också den dokumentären. Helt ofattbart. Att han ändå blivit en människa, efter allt det där! Och hur kan man vara så elak mot ett litet barn!!


Kommentera

