Hupp!

11Sep11

Igår var en ganska seg dag för Knasluvemamman. Jag dristade mig nämligen ut på 40-årsfest på fredagen och var inte hemma förrän efter 1! (mycket sent med mina sedan 3 år tillbaka nya mått mätt). För att fördriva tiden på lördagen blev det både förmiddags- och kvällsbad för Knasluvan (jag sitter på en pall bredvid och tar det synnerligen lugnt. Tur att han inte har anlag för torr hud).

När jag satt där vid kvällsbadet insåg jag att badleksakerna från förmiddagen var ihopplockade och på sin plats men jag kunde inte påminna mig att jag hade gjort det. Återstår alltså att det måste vara den andra familjemedlemmen som gjort det. Spontant. Knasluvan! (Annars var det Margit (vår låtsaskompis). Men hon brukar bara göra bråkiga och busiga saker så det vore helt karaktärsvidrigt). Karaktärsvidrigt för Knasluvan också förvisso. Men desto mer uppskattat. Det blev mycket positiv uppmärksamhet för att stimulera denna typ av beteende.

Om han brås på mig hyser jag dock inte särskilt stora förhoppningar om att detta är mer än en engångsföreteelse. Jag kan tänka (ibland när jag funderar över uppfostringsstrategier) att min mamma kunde ha sparat tonvis av energi på att städa mitt rum direkt när jag var liten. Istället för att tjata ihjäl sig för döva öron och sen slutligen plocka upp själv ändå. Jag var hemsk.

3 Responses to “Hupp!”

  1. Åh, jag låter Mini vara med och plocka ihop varje kväll i förhoppning om att han en dag bara ska göra det själv. Det finns hopp mao!

  2. Å jag kämpar på som din mamma gjorde… Inte mycket hopp här alls!

  3. Jag var nog världens slarvigaste barn och har vuxit upp till en superslarvig mamma. Det är så tråkigt att städa! Min store son klagar, men min lille son gör som jag.


Kommentera

